אילוף כלבים כל מה שצריך לדעת ממאלף מקצועי 35 שנות ניסיון!

מה זה בעצם אילוף כלבים?

מטרת העל של אילוף כלבים היא לשפר את ההיבט ההתנהגותי אצל כלבים, להקנות להם הרגלים ראויים והתנהגות נכונה ולעיתים אף ללמד אותם לבצע פעולות שונות המצופות מהם. אל אילוף מומלץ להתייחס בתור תורה של ממש, עם גוף ידע תיאורטי נרחב עליו מתבססים, טכניקות רבות באמצעותן יכול להתבצע אילוף והיבטים מגוונים של התהליך, למשל הפן הפיזי או הפסיכולוגי אצל הכלב. רק אילוף שיענה על כל הדגשים האלה יהיה מוצלח ביותר, ויתורגם בסופו של דבר להתנהגות המושלמת של החבר הכי טוב שלכם.

 

הזמנת אילוף כלבים

התחום של אילוף כלבים אינו חדש – למעשה, ראשית התהליך של ביות זאבים מוגדר כתחילתו של אילוף – אך ברור שזהו תחום שמשתנה ומתחדש מדי שנה (למשל בכל הנוגע לטכניקות אילוף חדשניות, או בתפיסות כלליות של המאלפים המקצועיים על סמך הניסיון או מחקרים). המכנה המשותף לכל שיטות אילוף הוא יצירת יחסים הדדיים בין האדם לבין הכלב, כאשר צורת היצירה של היחסים האלה משתנה בהתאם לשיטת האילוף הספציפית.

כיום הדגש הוא על שיטות אימון ששמות דגש על מתן חיזוקים חיוביים לכלב ועל פרסים ותגמולים הניתנים לו בכל פעם שהוא מתנהג כפי שמצופים ממנו. חטיפים, צעצועים, מילות שבח ומגע גופני עושים את העבודה, אם רק יודעים כיצד לבנות את מערך הלימוד ואיך להבהיר לכלב את ההתנהגות הרצויה. בניגוד לכך, "אילוף" המבוסס על צעקות ועונשים הוא הכל חוץ מיעיל, והוא אף עלול לפתח אצל הכלב התנהגויות שהן הכל חוץ מרצויות: לחצים, חרדות או אפילו החמרה של ההרגלים הקלוקלים.

התחום של אילוף כלבים הוא כיום רחב במיוחד, כך שנהוג להבחין בין האילופים השונים בהתאם למטרות העל שלהם. האפשרויות הנפוצות הן:

אילוף כלבים למשמעת

לימוד כלב "טירון" קודים בסיסיים לתקשורת עם בעליו: "שב", "ארצה", "הישאר", "רגלי", "אלי" (הפסקת מעשה שגוי של הכלב) והפקודה החשובה – "די" (הפסקת משחק והשתוללות ומעבר לישיבה). בדרך זו מקבלים הרבה שקט נפשי, מביאים לכך שהכלב יעשה את מה שאתם מצפים (כולל הכיבוד הראשוני של הסמכות שלכם) וגם יימנע מהתנהגות שלילית, דוגמת עשיית צרכים בבית או הריסת הרהיטים.

אילוף כלבים

 

אילוף כלבים לדרגת משמעת גבוהה

אילוף מורכב מעט יותר, אבל חשוב לא פחות. במקרה הזה ביצוע הפקודות נעשה ללא רצועה. אילוף מתבצע בסביבות שונות, לרבות הבית, אזור עמוס, ליד מכוניות, בצמוד לבעלי-חיים אחרים וכן הלאה. המטרה היא להתמודד עם גירויים לכלב, שמקשים במצב הרגיל על אילוף שלו. מטבע הדברים נדרשת מהכלב למשל התנהגות שונה כאשר הוא נמצא בבית, לעומת במצבים שמטיילים איתו בחוץ, פוגשים בכלבים אחרים וכן הלאה.

אילוף כלבים דורש גם עבודה רבה מצד הבעלים

אי אפשר פשוט לצפות "להניח" את הכלב אצל המאלף, ולתת לו לעשות "קסמים". התחום הרבה יותר מורכב מזה. בעלי הכלב – למעשה, כל בעלי המשפחה – צריכים להיות שותפים במידה זו או אחרת בתהליך. המטרה הרי היא שהכלב ימשיך בהתנהגות הרצויה גם לאחר האילוף, ולאורך זמן. האילוף לכן יכול לעבוד על היבטים של סמכות, תקשורת עם הכלב וכן הלאה.

אילוף כלבים להגנה

הכלב יכול להיות השומר הכי גדול שלכם, אבל בדרך כלל צריך לחנך אותו לזה. אילוף הכלב שלו להגנה מחייב משמעת גבוהה, שהיא כמובן פועל יוצא של האילוף. האילוף מתבצע ביחד עם הבעלים ותחת השגחה, תוך התחשבות גם במהות ההגנה שמצפים לה מהכלב. אילוף כלבים להגנה יכול למשל להתאים לאנשים המגדלים כלב אבל סובלים מקשיים פיזיים שעלולים להביא לנסיונות של אחרים לפגוע בהם, דוגמת קשישים או בעלי מוגבלויות פיזיות.

אילוף כלבים לשמירה

את תמונת ההגנה של הכלב ניתן לקחת מספר צעדים קדימה. אילוף כלבים לשמירה מתאים בעיקר למפעלים ויישובים המעוניינים בשלושה כלבים, או יותר, אשר יותאמו לשמירה. כאן האילוף יכול וצריך לשים דגש על סוג ההגנה שמצפים לה, התנאים בהם נמצא הכלב (לדוגמא, כלב המוצב בחצר הבית) ועוד.

אילוף לטיפול בבעיות התנהגות

כלבים הגדלים בבתינו שוגים לעיתים מבחינה התנהגותית, ובכך מעוררים תסכול רב אצל הבעלים שלהם. השגיאה שלהם נובעת לא פעם מטיפול וחינוך שגוי שלנו. למרות ש"אין כלבים רעים" ובטח "אין כלבים טיפשים", כן יש כלבים – מזיקים, הורסים, מושכים, נושכים, שורטים, קורעים, נובחים, חופרי צינורות, זוללי מזון מהשיש/שולחן ועוד ועוד.

הטיפול בבעיה מחייב שילוב של שני מרכיבים – הראשון הוא תיקון ומניעה, והשני – הכוונה נכונה.

טיפול בבעיית ההתנהגות מחייב הרחקה של הכלב לזמן מוגדר מהבית, מה שמכונה בעגה המקצועית בתור Kennel Break. החזרה הביתה של הכלב לאחר האילוף מחייבת ביקורת וליווי, אחרת עלול להיווצר מצב בו הכלב "שכח" את כל מה שלימדו אותו במהלך האילוף. ניתן לטפל בבעיה גם בבית הבעלים, אך כאן חייבים לשים דגש על הלימוד וההדרכה שתעבור המשפחה ועל ההתמדה בה, וזאת על רקע העובדה שהאטרקטיביות של אילוף נמדדת גם (או אפילו בעיקר) בטווח הארוך.

חינוך גורים

למרות שניתן ללמד גם כלבים זקנים טריקים, אין ספק שהחינוך הופך לפשוט יותר כאשר מבצעים זאת בגיל צעיר ככל שניתן של הכלב. ממש כמו במקרה של ילדים, הכול מתחיל בחינוך ולימוד נכון. חינוך גור, בדרך הנכונה, יכול למזער בעיות התנהגות וצורך באילוף קשוח בשלב מאוחר יותר, ולו מכיוון שהוא מגדיר עבור הכלב כללים לחיים. חינוך הגור בהצלחה הינו המפתח לחיים מהנים עם כלב מקסים בבית, כבר מהחודשים הראשונים של חייו ולאחר שהוא גדל ומתבגר.

אפשרויות האילוף בכלביית אפיקים:

  • אילוף כולל איסוף מת"א
  • אילוף בכלביה
  • אילוף בבית הלקוח
  • השילוב המנצח: שלושה שבועות בכלביה ושלושה שיעורים בבית
השאירו פרטים
השארת תגובה