ענף טיפולי-חינוכי

פעילות הכלבייה בענף הטיפולי – חינוכי

אודות הענף הטיפולי – חינוכי בכלביית אפיקים

הענף הטיפולי בכלביית אפיקים הוקם בשנת 1996, מתוך הכרה בצורך של אנשים עם מוגבלות על רקע גופני או נפשי, לחוות את הקשר הייחודי שבין האדם והכלב.
בכלביית אפיקים אז החלו לעבוד במעון לאנשים עם פיגור שכלי ("נווה כנרת" בטבריה) ובהמשך במסגרות של חינוך מיוחד (בי"ס "שחף" בדגניה). מתוך הניסיון שנצבר במוסדות אלה, יצאה כלביית אפיקים גם לעבודה כלבנית חינוכית בבתי ספר יסודיים ותיכוניים רגילים, גם בצפון (בי"ס אפיקי ירדן) וגם במרכז הארץ (בי"ס מוסינזון ברמת השרון). ניתן להגדיר את העבודה של כלביית אפיקים ככזו המנסה להביא לידי מימוש הפוטנציאל הטמון בכל מפגש הכולל בני אדם וכלבים. בעזרת הניסיון שנצבר עם השנים והדרכתם של אנשי מקצוע מתחומים שונים, מצליחים אני הצוות של הכלבייה והכלבים, להגיע לכל ילד, נער או בוגר ולהתייחס למגוון הצרכים הייחודיים של כל אוכלוסייה.

בשנים האחרונות החלה כלביית אפיקים להכשיר מחנכים בעזרת כלבים לביצוע התערבויות חיוכיות וטיפוליות באוכלוסיות שונות, ובשנת 2012, בשיתוף פעולה עם המכללה האקדמית כנרת, פותחת כלביית אפיקים תוכנית אקדמית להדרכה כלבנית במסגרות חינוכיות וטיפוליות.

לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם מזכירות כלביית אפיקים:
באימייל: office@afikimdogs.co.il
בטל': 04-6754572

כיצד מטפלים?

כלביית אפיקים מקיימת ענף טיפולי וחינוכי העוסק בקידום ושיקום ילדים ומבוגרים עם לקויות, נכויות ומוגבלויות שונות. הטיפול בעזרת בעלי חיים כלל ובעזרת כלבים בפרט זוכה להכרה הולכת וגוברת בעולם הרפואה, החינוך והתרפיה לסוגיה. המפגש עם הכלבים מביא לטיפול איכויות ייחודיות של יצירת קשר עם בעל חיים שיודע לתת אהבה וחיבה ללא הצבת תנאים וללא דעות קדומות או הסתייגויות מהמטופל. בכך הוא מקנה למטופל ביטחון שלא יידחה ולא ייעזב אלא אם ירצה בכך.

הכלבים שלנו נבחרים בקפידה כך שהם בעלי אופי יציב ונוח, הם אינם מתפרצים בדהרה או בנביחות ואינם מפחידים את המטופלים. הם אוהבים מגע ומבקשים זאת במבט, בהתקרבות ובהושטת יד ובכך מאותתים למטופל את רצונם בקשר. כמובן שהם כולם כלבים מחוסנים, בריאים ומגודלים בתנאים של ניקיון וטיפוח קפדניים. כלביית אפיקים הינה בית גידול לכלבים מגזעים שונים, אשר רובם לוקחים חלק בפעילות הטיפולית, ולכן כל מטופל מתאים לעצמו (בעצתנו) כלב העונה ליכולתו ורצונו.

מטופלים פרטיים וכן מוסדות הפונים אלינו מגבשים ביחד איתנו תוכנית עבודה טיפולית בסיוע פסיכולוגים שיקומיים (עומר פורת), עובדים סוציאליים (עמיר פורת), וטרינרים ומומחים להתנהגות בעלי חיים (יניב אסם).

מטופלים פרטיים במיוחד הפיקו תועלת מהתאמת כלב לבית בו ישנו ילד או ילדה אשר סובלים מחרדות של פרידה או חוסר בטחון עצמי ברמה גבוהה. המצאות של כלב משפחה בבית, בנוסף להכשרת הילד לשלוט בו, מרגיעים את הילד ומעלים את המוטיבציה שלו לפעול למען הכלב ולהצליח בגידולו.

בקרב מוסדות נוכחנו לראות שהפעילות מהווה הן העשרה חינוכית וחברתית לכיתה אשר זוכה להתאווררות ממערכת השעורים השגרתית, אך במיוחד מעניינת היא התופעה שילדים שלעיתים אינם מצליחים בלימודים רגילים, מצליחים בפעילות הכלבנית מאוד, וכך זוכים להערכה החברתית והעצמית לה הם זקוקים.

חשוב לציין שהסוד כמובן הוא בחירת הכלב המתאים לכך, ומכיוון שאנו יודעים איזה אופי יהיה לכלבים שאנו מספקים ללקוחות (אופי עובר בתורשה אצל כלבים בצורה מאוד משמעותית), אנו יכולים להתאים את הכלב הנכון למשפחה הנכונה ולתת את ההדרכה המתאימה לגידולו.

מקומות וסוגי פעילויות

פיגור שכלי

מעון נווה כנרת, טבריה
מעון רעים, טבריה
רמת טבריה, טבריה

אוטיזם

קיבוץ מסילות

חירשות (כבדי שמיעה)

מיח"א, טבריה

שיתוק מוחין (ונפגעי נזק מוחי) C.P

עבודה פרטנית בכלבית אפיקים מול התחנה לטיפול בילד והמשפחה.

קשיי למידה ובעיה התנהגות (A.D.D; A.D.H.D)

בית -ספר "שחף" בקיבוץ דגניה א'

חינוך מיוחד כללי

בית ספר גולני, בית שאן

חינוך רגיל במסגרת העשרה חינוכית – קרן קרב

  • בית ספר מול גלעד, קיבוץ אשדות-יעקב מאוחד
  • בית ספר אפיקי ירדן, קיבוץ אפיקים
  • בית ספר קדמת כנרת, קיבוץ עין-גב
  • בית ספר שגיא, קיבוץ שריד

קידום נוער בסיכון

הוסטל לנערים בסיכון. טבריה עילית.

בתי ספר תיכון – בגרות בכלבנות 5 יח'

  • בית ירח – עמק הירדן
  • עמק חרוד
  • בקעת כנרות – בית זרע
  • נהלל
  • עמקים תבור
  • ברנקו וייס רמות
  • מגידו
  • משגב

לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם מזכירות כלביית אפיקים:

במייל: office@afikimdogs.co.il

בטל': 04-6754572

השארת תגובה