רענון פקודות האילוף לבעלי כלבים שעברו אילוף מקצועי

לאלו מכם שאילפו אצלנו וקצת שכחו, הנה תזכורת לכל הפקודות וגם מעט מן הרציונל שעומד מאחוריהן:

אילוף כלב

אילוף בכלביית אפיקים

"בוא אלי"– תנ/י* לכלב** להסתובב עם רצועה חופשית ולהנות מחיים טובים וחסרי דאגות… אפשרו לו להתרכז במה שמעניין אותו. ברגע מסוים, יש לקרוא לו, בידידות, "בוא אלי"; הכלב חייב לבוא, להתיישב מולנו ולהישיר מבט אלינו.
תיקון – במידה והכלב אינו מתייחס, יש ללכת אחורה ולמשוך את הרצועה בחוזקה. כשהכלב מתקדם לכיוונך, יש לעצור, לשים יד באזור הבטן, באופן ברור, ולהוציא חתיכת עוגייה (צ'ופר). בעת נתינת העוגייה יש לחזור על המילה "אלי". בתחילה, יש לתת את הצ'ופר מספר רב של פעמים אך עם הזמן, לוותר על נתינתו, ורק מדי פעם להשתמש בו.

 

"רגלי" – בכל מקום ובכל מצב נתון, ברגע שנשמעת הפקוד "רגלי", על הכלב לחפש את רגל שמאל שלנו. יש לצעוד ולתת לכלב לחפש את רגל שמאל, לפתוח מרחק ואז למשוך ברצועה, באופן חד ומהיר. יש לשחרר את הרצועה מיד לאחר המשיכה, על מנת שהכלב לא ייגרר. כשהכלב הולך לצידנו, יש להתחיל שוב את ההליכה ברגל שמאל (הקרובה אל הכלב). בכל פנייה ימינה, יש לחזור על המילה "רגלי", ורק אז לפנות. במידת הצורך, נבצע משיכה מהירה ברצועה. בכל פנייה שמאלה, יש לומר "שמאל", אז לפנות וברגל ימין לסגור את כיוון התנועה של הכלב. פקודה זו יעילה, כאשר לכלב יש נטייה לרוץ קדימה.

אילוף בכלביית אפיקים 

לאלו מכם שאילפו אצלנו וקצת שכחו, הנה תזכורת לכל הפקודות וגם מעט מן הרציונל שעומד מאחוריהן:

הפקודה "שב"

"שב" – לפקודה זו חשיבות, על מנת להבהיר לכלב שלא כל מה שהוא רוצה הוא יכול לעשות.

הפקודה אינה קשה לכלב משום שראשו נשאר למעלה בעת הישיבה. על הכלב לשבת צמוד לרגל שמאל שלנו (אלא אם כן, במסגרת הפקודה "אלי", אז על הכלב לשבת מולנו.) בכל עצירה במהלך פקודת "רגלי" יש לתרגל "שב" מוחלט: לפני חציית כביש, לפני כניסה לפארק וכו'.

הפקודה "הישאר", ולאחריה "אלי" והכלב מתיישב מולנו

"שב, השאר"– על הכלב להישאר במקומו בישיבה, ואני נעמוד מולו ונראה לו סימן "עצור" עם כף היד. עלינו להתרחק מהכלב, כשרגל ימין פותחת (הרגל הרחוקה מהכלב). זוהי פקודה לא קלה, משום שהכלב ירצה לקום וללכת אחרינו או לשכב- מה שלא נאפשר לו בפקודה זו.

"ארצה" – יש לבצע פקודה זו משני מצבים: רגלי ושב. הפקודה מתבצעת כשיד ימין שלנו מורה לכלב לרדת למצב שכיבה מול הפנים שלו. המידה והכלב לא מבצע, ניתן להיעזר בלחיצה עדינה בין השכמות או במשיכה כלפי מטה של הרצועה. אין לוותר לעצמנו ולכלב בפקודה זו, ולאפשר לכלב לקפוץ ולרוץ. הכלב יכול לשכב לצידינו ולפנינו.

"ארצה,השאר" – פקודה זו אמורה לאפשר לנו לפעול החופשיות בזמן שהכלב נמצא במצב שכיבה. ניתן לחזק את הכלב בזמן שהוא שוכב ע"י מילים וצ'ופרים. במידה והוא מתרומם, יש לתקנו ולהשכיבו מחדש.

"די!(הפסק)" – פקודה חשובה, משום שיש להיעזר בה על מנת להעביר את הכלב ממצב השתוללות חופשי למצב משמעת. מיד כשיוצאים עם הכלה, יש לשחק איתו ולאפשר לו להשתולל, ואז להשתמש ב"די!" ולהושיב את הכלב. משיכה כלפי מעלה של הרצועה, מבהירה לכלב שעליו לשבת.

"לא!" – תיקון מילולי בכל אחד מן המצבים כאשר הכלב אינו ממושמע: הרמת מזון מהרצפה, קפיצות על אנשים, רדיפה אחרי חתול או ריב עם כלב אחר- יש להשתמש במילה "לא!" באסרטיביות ובקול רם.

משמעת בסיסית מאפשרת שליטה בכלב ובעתיד מעבר למשמעת ברמה גבוהה יותר. למשל, עבודה ללא רצועה, דורשת מאמץ אינטנסיבי במשך כחודשיים כהכנה, כשבמהלך החודשיים נתנסה בעבודה במקומות רבים אשר בהם יש גירויים לכלב. תהליך הורדת הרצועה צריך להיות מלווה במאלף מקצועי, משום שכל בריחה של הכלב במהלך העבודה, מזיקה למשמעת שלו. לכן, טרם הורדת הרצועה, יש להגיע לרמת משמעת גבוהה עם רצועה, וכן לעבוד במקום נכון: מגודר, שטח שהכלב לא מכיר או לעבוד עם רצועה ארוכה.

נכתב ע"י יניב אסם.

*ההוראות מתייחסות לגברים ולנשים כאחד.

**ההוראות מתייחסות לזכרים ולנקבות כאחד.

ליצירת קשר עם הכלביה השאירו פרטים בטופס או התקשרו: 04-6754572

השאירו פרטים
השארת תגובה