אינטיליגציה של כלבים – פרק 1

כמה חכם הוא רקס שלי? פרק ראשון בסדרת כתבות על אינטליגנציה של כלבים

מאת: עומר פורת, פסיכולוג ומאלף כלבים טיפולי

ביום שישי האחרון…

ישבתי עם הכלב שלי בסלון מול הטלויזיה והסתכלנו (ביחד) בסרט מיוחד. העלילה היתה סביב שני תינוקות בני מספר ימים שאמא שלהם לא יכלה לגדל אותם ונאלצה למסור אותם בלי שיגלו זאת.

היא השאירה את התינוקות מתחת לעץ גדול בצל, והלכה. כעבור מספר דקות, התינוקות החלו לבכות בכי מר. אז קם הכלב שלי, גולדן מבוגר ומפונק, וללא היסוס ניגש אל הטלויזיה בקשקוש זנב. רחרח מימין, רחרח משמאל, כאשר התינוקות בוכים הישר מהרמקולים. לאחר שלא מצא אותם בצידי הטלויזיה, הוא המשיך לחפש אותם מאחוריה, וניסה למצוא את פשר הבכי, אך נתקל רק בכבלים מעלי אבק. כשראה שלא יכול לעשות דבר, והבכי רק התחזק, ניגש אלי בקשקוש זנב, ועם אפו סימן לי שאעשה משהו, בחיוך מטופש במיוחד.

האם הכלב שלי אינטליגנטי?

אם הוא כל כך אינטליגנטי, מדוע הוא חושב שישנם באמת תינוקות במכשיר הטלויזיה?

סיפור שני….

לא מזמן נקלע לכלבייה שלנו כלב מסוג רועה גרמני וכנעני מעורב. כלב גדול, בן שש לערך, שבא עם משפחתו לשהות בפנסיון בשעה שבני המשפחה נסעו לנופש בצפון. כאשר הם חזרו לקחתו, הם סיפרו לנו סיפור מיוחד. הכלב כך הם אומרים, "הוא שקט בדרך כלל, ורגוע, ולא נובח על זרים. יום אחד, הגיע בחור צעיר לבוש בבגדי פועלים ושאל על כתובת של משפחה באזור כאשר נכנס לחצר הבית שלנו. הכלב גירגר עליו, התקרב אליו בנביחות, ואותו בחור נאלץ לסגת מהבית במהרה." בני המשפחה לא הבינו למה הוא נבח על האיש הזר כל כך בפתאומיות.

בלילה שלמחרת, היו שלוש פריצות לבתים בשכונה. מסתבר, שאותו כלב, זיהה למעשה את הגנב שבא לעשות סיור מקדים בבתים שמועדים לפריצה. הבית שלהם, נותר כפי שהיה תודות לערנות הכלב שלהם.

אז מהי אינטליגנציה של כלבים?

לפני נשענה על השאלה, ראשית ננסה להסביר מהי אינטליגנציה – או, מנת משכל בכלל.

הפסיכולוגים, מגדירים מנת משכל כיחס שבין הגיל הביולוגי (כלומר, בן כמה האדם) לעומת הגיל הנפשי שלו (הגיל המנטלי). הגיל המנטלי מוגדר, כיכולת של אותו אדם לענות על שאלות בתחומים של אוצר מילים, ידע כללי, חידות הגיון וזיכרון (ושאלות נוספות), ולבצע אותן בהתאם לרוב האנשים בני אותו גיל ועם אותן שנות השכלה (מה שנקרא אייקיו 100).

מי שהגיל הנפשי שלו נמוך מהגיל המצופה לגילו, יוגדר לעיתים בעל אינטליגנציה גבולית (עד איקיו 70), ובעל פיגור מתחת לאיקיו 70. מי שהגיל המנטלי שלו גבוה לגילו הביולוגי, יוגדר כמחונן, או אף כגאון (למרות שהגדרות אלה פחות שגרתיות).

האם זה נכון לבחון אינטליגנציה של כלבים לפי ידע כללי או אוצר מילים?

לא בטוח שלא. בעלי חיים אחרים למשל כדוגמת השימפנזה, מסוגלים ללמוד לעיתים עד 400 מילים אנושיות ואף יותר מכך.

חוקרת התנהגות כלבים מפורסמת בשם ג'וליאן קמינסקי פרסמה מאמר בכתב העת היוקרתי SCIENCE ובו היא תיארה כלב מגזע בורדר קולי העונה שלם ריקו, שלמד יותר מאתיים מילים וזכר שמות של חפצים שבועות אחרי שהראו לו אותם. ריקו היה מסוגל לחבר שתי מילים יחד, כמו למשל, "הבא את הגרב". גם כלבים אחרים, באילוף ייעודי כמו למשל בצבא או בקרקס, מסוגלים ללמוד עשרות פקודות שונות ומגוונות.

אך האם אילוף = אינטליגנציה? 
בבסיס האילוף קיימת מוטיבציה אחת של הכלב – לקבל חיזוק חיובי, שיכול להיות ממתק, כדור משחק או מילה טובה. לכלב זה לא משנה תמיד מה הוא עושה, העיקר שיקבל את מה שהוא מעוניין בו. אז אם כלב לומד לשבת, לקום ולקפוץ דרך חישוק בוער ולזחול דרך צינור ואז לקבל את הכדור משחק – זה מה שעושה אותו אינטליגנטי? אולי לא, אבל בהחלט יש להם יכולות אחרות….

אינטליגנציה אחרת – כלבים שמזהים סרטן 

אחד הכלבים שהשתתפו בניסוי לגילוי סרטן

במחקר שנערך לאחרונה באנגליה, השתתפו שישה כלבים שאולפו לזהות שתן של חולים בסרטן השלפוחית.

בניסוי עצמו, כל כלב קיבל שש דגימות שתן, שאחת מהן היתה של חולה בסרטן השלפוחית, וחמש מהן היו באופן בדוק ללא סרטן. לכלבים היה סיכוי של 1/6 (קצת מעל 16%) לזהות את הדגימה של חולה הסרטן.

המחקר נערך באופן כפול-סמיות, כלומר, לא הרופאים ולא המאלפים ידעו של מי הדגימות.

התוצאות:

הכלבים זיהו 41% בממוצע את דגימת השתן הנגועה, כאשר היו כלבים שזיהו מעל 60% מהפעמים.

התוצאות הפתיעו את הקהילה הבינלאומית של הרופאים שכעת ממשיכה במחקרים נוספים, שחלקם מתמקדים כעת ביכולות הכלבים להריח את הזיעה ולאתר סרטן שד בקרב נשים (למאמר המלא).

תהא המסקנה אשר תהא, דבר אחד בטוח, הכלבים שלנו אולי לא הכי חזקים באוצר מילים, חשבון והרכבת קוביות, אבל יש להם כנראה יכולות אחרות שאינן לגמרי מובנות לנו, ובהחלט הרבה יותר מפותחות משלנו.

במאמר הבא ננסה להבין יותר את הרקע להבדלים באינטליגנציה שבין אנשים וכלבים.

בכתבות הבאות:

  • הבדלים בין מוח האדם, מוח הכלב והאינטלגנציה שלהם
  • מבחן אינטליגנציה לכלב – מומלץ לנסות בבית, ורשימת גזעי הכלבים האינטליגנטיים ביותר
השארת תגובה