כללי בטיחות בגידול גורים וכלבים בוגרים

מאמר מקצועי מאת יניב אסם, מנהל כלביית אפיקים

כשמכניסים גור או כלב צעיר* הביתה, יש חשיבות רבה להתפתחות ולסוציאליזציה נכונה ע"י תיקונים וחינוך, כך שגידול הגור הופך להיות הנאה צרופה ואמיתית.

אך האמון שלנו בגור או בכלב הצעיר מוביל אותנו לא פעם לצרות: נזקים בבית, בחצר, לריהוט ולנעליים. להתמודדות עם בעיות אלה התייחסנו במאמרים קודמים. הפעם ברצוני להתייחס דווקא לסכנות שמחכות לגור ולכלב הצעיר בבית ובחצר;

חשמל

יש לשים לב לחוטי חשמל חשופים (כולל חוטי מחשב, מערכות מוזיקה וכו'). ברוב הבתים פועלים מפסקי פחת, אך כרסום חוט חשמל חשוף עלול להיות מסוכן ביותר לכלב.

אכילת גרביים, שקיות ניילון, בלונים ומוצצים:

בגיל צעיר יש לגור נטייה לבלוע חפצים תוך כדי משחק וכרסום – כחלק מהרגל ההתמודדות עם גורים אחרים או מול ילדים. מוצרי פלסטיק וחפצי גומי בלתי מתכלים עלולים להביא לחנק או לסתימת מעיים, ויש להיזהר מכך עד מאוד, ולהוציא לגור את החפץ מהפה מיד.

מדרגות

אין בעיה לחשוף את הגור למפלסי גובה ולמדרגות, באופן זהיר ומבוקר. אך יש לשים לב לכך משום שהגור עלול להתגלגל, להיפצע ולפגוע בעצמותיו העדינות בשלב זה. בעיקר יש לשים לב כשמדובר בגזעים גדולים וכבדים שהתפתחותם מהירה.

צמחייה מסוכנת

יש לא מעט צמחים רעילים ו/או אלרגניים אשר בעקבות לעיסתם עלול הגור להגיב בשלשולים ובהקאות. למשל, ההרדוף. יש להתייעץ עם מומחה בצמחים לפני שתילת צמחים בסביבת הבית או הכנסת עציצים שעלולים להיות רעילים, וכן לוודא שהצמחים הקיימים כבר בסביבת הגור אינם רעילים או מרוססים.

הרמת הגור ע"י ילדים צעירים

ילדים עלולים לשמוט את הגור מהידיים, מה שיכול לגרום לפגיעות באגן ובעמוד השדרה. אם ילד צעיר אכן מרים את הגור יש לוודא שהוא עושה זאת בישיבה ובליווי מבוגר. יש להימנע מישיבה על הגור (כמו "על סוס") ועל הכלב הצעיר, מחמת חשש לפגיעה בעצמות הרכות.

בריכות דגים ובריכות שחייה

יש להיזהר מלהשאיר את הגור ליד בריכות, מחשש לטביעה. המים מושכים אותו מאוד, ובגיל צעיר הוא עלול לטבוע בהם אם הוא נמצא ללא השגחה. ניתן למנוע כניסה אל הבריכה בעזרת הדמיית נפילה למים של הגור, בפיקוח, מה שיגרום לגור להתרחק מהמים בהמשך.

מעלית

יש להיזהר מאוד מהסתבכות הרצועה בדלתות המעלית או מכך שהכלב נכנס למעלית כשהוא קשור בעוד הבעלים שלו נשאר בחוץ. מצב כזה יכול לגרום לכך שהכלב נשאר קשור לרצועה בתוך המעלית ויכול להחנק ולמות. לכן ההוראות הן:

כלב קטן או גור:

יש להקפיד להיכנס ולצאת מהמעלית כשהוא על הידיים בלבד.

כלב גדול:

יש להכנס ולצאת איתו מהמעלית כשיד אחת אוחזת בקולר שלו, והוא אינו קשור לרצועה כלל!!!!. רק לאחר היציאה מהמעלית יש לחבר לרצועה שלו.

רעלים

חומרים ידידותיים לסביבה כמו סבון, אבקות ומרככי כביסה, עלולים להיות רעילים לגור ולכלב הצעיר, שמשאר לעיתים בחדר הכביסה או המקלחת, כחלק מהמלצות למניעת נזקים.

תרופות, כדורים, ריסוס נגד טפילים:

להקפיד שחומרים כאלה יהיו מחוץ לטווח הגעתו של הגור, משום שיש נטייה להניח את כ הקשור לגור במקום בו הוא נמצא.

פינוקי חמין או עצמות עוף

כמה נחמד יהיה לתת לגור עצם מחמין משפחתי של שבת… או עצמות עוף מארוחת יום שישי. מסוכן ביותר! תוצאות: סתימת מעיים, חנק, עצם תקועה בחיך ובגרון ועוד סיבוכים מיותרים ולא סימפטיים.

יש להתייחס לגור כאל תינוק ולכלב הצעיר כאל תינוק קטן – להרחיק אותם מסכנות, ולהבין שהם חסרי גבולות ואינם מבינים כלל מה טוב להם ומה בעייתי. יש להם נטייה להיכנס למקומות מסוכנים ואסורים, ממש כמו אותם מקומות מהם ניזהר עם תינוק.

אנחנו חייבים לקחת אחריות על הגור כמגדלים, ולמנוע ממנו להסתבך בצרות מיותרות.

מדריך של הכלבייה יכול להגיע הביתה ולתת הדרכה על גידול הגור בצורה הנכונה והבטוחה!

בברכה,

יניב אסם
מנהל כלביית אפיקים.

* גור מוגדר ככלב עד גיל שנתיים בגזעים בינוניים וגדולים ועד גיל שנה בגזעים קטנים

הורים יקרים

בתאריך 12/7/20 תחל קייטנת ילד וכלבו- מתכונת קורונה. להלן הפרטים:

כללי – הכלבייה תפעל בדשאי הכלבייה והחצר הסגורה של בית ספר וללא מפגש עם ילדי הישוב. במועד איסוף הילדים וההגעה לאפיקים ומדי יום תתבצע מדידת חום אחרי ההשכמה. כללי זהירות רעידת אדמה, טילים יתבצע תרגול בראשית הקייטנה. בית אילה לא ישמש את הקייטנה אלה אם יהיה צורך ואישור .
התכנים יהיו מעניינים ומרתקים. הקייטנה פועלת באישור משרד החינוך ולפי הנחיות משרד הבריאות. רישיון עסק כמידי שנה ועם החמרת יתר.

לינה – הילדים יתגוררו במבצר. מסלול ההליכה יהיה בדבוקה (קפסולה), המעבר יהיה דרך בית הספר למבצר. הלינה בחדרים במרחק 2 מטר בין אחד לשני. שלושה ילדים בחדר.

ארוחות – ארוחת בוקר וערב יוגשו בחדר אוכל הקיבוץ, בפינה שתוגדר לכלביה.
לפני האכילה על הילדים לשטוף ידיים. האכילה בכלים חד פעמיים. ארוחת צהריים תוגש בשעה נפרדת מהמועדים בחדר אוכל במקום מוגדר. כלים מנות סגורות וללא הגשה.

בריכת שחייה – מנהלת הבריכה תקצה לכלביה שעה אחת, פעמיים בשבוע, בה העומס בבריכה נמוך מ- 30 איש. הרחצה בבריכה תהיה מוגדרת בכללי הקייטנה. כל ילד יבוא עם מגבת אישית שלו.

ניקיון – רצועות הכלבים יעברו חיטוי. הכלבים אינם מעבירים מחלות. שירותי הכלבייה יעברו ניקיון פעמיים ביום גם שירותי המגורים.

יש להוסיף טופס בריאות ולהביא ביום תחל הקייטנה, הטופס מצורף וישלח לכל בית אב.

לעמוד הקייטנה ולהרשמה>>

בברכה, יניב אסם
מנהל כלביית אפיקים אגש"ח בע"מ